Afrika: Land van tegenstellingen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marielle Dunnen - WaarBenJij.nu Afrika: Land van tegenstellingen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marielle Dunnen - WaarBenJij.nu

Afrika: Land van tegenstellingen

Blijf op de hoogte en volg Marielle

04 December 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo daar,

Het klinkt cliché, maar de tijd vliegt echt hier! Ik zit hier alweer meer dan 4 weken. En wat maak ik een hoop mee elke dag! Het is gewoon moeilijk om het allemaal in een weblog te vertellen.

Mijn band met de kinderen wordt steeds hechter. Ook hoor ik steeds meer over de achtergronden van de kinderen. En dat is wel heftig! Elke dinsdag hebben we teamvergadering. Dan bespreken we de afspraken die er gepland staan en ook de kinderen worden besproken. De verhalen die je dan hoort zijn echt triest! Verhalen over kinderen die misbruikt zijn, verwaarloosd enz. Wat hebben sommigen toch al veel meegemaakt in hun jonge leventje!

Mooi is het om te zien dat het nieuwe meisje waar ik in mijn vorige weblog over schreef nu steeds ondeugender wordt. Ze voelt zich steeds meer op haar gemak.
Triest is het dat de ouders van ditzelfde meisje nu al 3 keer op bezoek zijn geweest en dat dit meisje bij het afscheid nemen steeds weer ontzettend overstuur is omdat haar ouders weer gaan.

Mooi is het dat de ouders van een kleine peuter vorige week op zijn verjaardag kwamen.
Triest is het dat ditzelfde ventje waarschijnlijk voor adoptie zou gaan. Dit wordt nu weer lastig, omdat de ouders weer in het spel zijn. Die waren hier namelijk heel lang niet geweest.

Mooi is het dat er meisje met aids binnenkort geadopteerd wordt door mensen uit Amerika.
Triest is het dat dit meisje nu een heel hoop heftige onderzoeken moet ondergaan die niet echt aangenaam zijn!

Mooi is het dat er een aantal kinderen met kerst bij hun familie kunnen zijn om daar kerst te vieren.
Triest is het dat er ook een heel hoop kinderen achter blijven met vragen als: ‘waarom komt mijn familie dan nooit langs?’
Dit is dus de dagelijkse gang van zaken hier!

Verder geniet ik ontzettend van de Afrikaanse natuur! Wat heb ik al een hoop mooie dingen gezien. Zo zien wij elke avond een mooie zonsondergang vanuit ons huis. En vorige week zijn we op onze vrije dag naar het zuidelijkste puntje van Afrika geweest. Daar komen twee oceanen bij elkaar. Erg bijzonder!

Afgelopen week ben ik bij drie scholen langs geweest. De kinderen hadden schoolfeest, omdat de vakantie bijna start. En ze vinden het dan erg leuk als er ook een aantal aunties mee gaan. Ik vind het erg leuk om op scholen te kijken, dus ik ben alle drie de keren mee geweest.
Bij één school werden de rapporten uitgedeeld. En bij de andere twee scholen waren er allerlei optredens van kinderen. Het blijft grappig om daar dan als enige blanken te lopen tussen de Afrikanen.

Normaal slapen de Afrikaanse huismoeders bij de kinderen op de unit. Maar om het weekend heeft de auntie van de baby’s/peuters vrij en slapen wij er. Afgelopen zondag was het mijn beurt. Dus ik heb eerst met de 7 kids gegeten. Daarna nog even met ze gespeeld en toen was het tijd voor bed. Maar voordat je 7 kids in bed hebt, ben je wel een poosje verder. Toen ze allemaal lief lagen te slapen ben ik naar boven gegaan met de babyfoon naast mijn bed. Na een uurtje viel de babyfoon uit. En ik kreeg hem niet meer aan de praat! Bleek dat de stroom was uitgevallen. Dus toen ben ik midden in de nacht met mijn dekbed naar beneden gegaan en ben ik maar in het bed van de Afrikaanse moeder gaan slapen. Heerlijk tussen alle snurkende en hoestende geluiden ;) En wat is het dan heerlijk om ’s ochtends eerst 7 poepluiers te verschonen ;) Achja de drukkies (knuffels) van de kids maken het dan weer helemaal goed ;)

Vandaag start de zomervakantie hier. Dus dat wordt extra werken voor ons, want de kinderen lopen nu zes weken thuis. We hebben al een hoop plannen. De kinderen gaan kamperen! Volgende week ga ik met 3 aunties en een aantal kids één nachtje slapen op een camping. En zo gaan we om de beurt in groepjes. Voor de kinderen is het een geweldige ervaring om even weg te zijn van ‘Goeie Hoop’. Verder gaan we volgende week starten met knutselen voor kerst. En er staat nog een zeskamp gepland. Rond de kerst gaan de Afrikaanse huismoeders ook naar hun familie voor een aantal weken. Dus we gaan echt drukke tijden tegemoet!


Nou dit was het weer! Succes met sinterklaas (wij doen als Nederlandse meiden gewoon mee met de traditie hoor!)


Liefs Mariëlle
PostNet suite 80
Privatebag x4
Gordon's Bay 7151
South Africa

  • 09 December 2013 - 17:31

    Femke:

    hoi marielle
    er is een kaart voor je onderweg!
    miss you:'(

  • 10 December 2013 - 08:29

    Mijnie Westeneng:

    Hallo Marielle

    Ik heb je hele verhaal gelezen.Heftig is het wel en bijna niet te begrijpen. Volgens mij heb je al een bijhoorlijke moederschap over de kindertjes.

    Fijn dat je ook van het land kan genieten.

    Nog een hele fijne leerzame tijd.

    Groetjes Mijnie Westeneng

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marielle

Actief sinds 28 Sept. 2013
Verslag gelezen: 511
Totaal aantal bezoekers 15229

Voorgaande reizen:

05 November 2013 - 23 April 2014

Vrijwilligerswerk bij 'goeie hoop'

Landen bezocht: