Wat een belevenissen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marielle Dunnen - WaarBenJij.nu Wat een belevenissen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marielle Dunnen - WaarBenJij.nu

Wat een belevenissen

Blijf op de hoogte en volg Marielle

11 November 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo allemaal,
Hier ben ik weer. Inmiddels ben ik alweer bijna een week in Zuid-Afrika. Time flies!
Donderdag was mijn eerste werkdag. Ik heb gewerkt op de babyunit. Daar heb ik de baby’s in bad gedaan. Je doet met z’n tweeën in een uur zes kids in bad. Dat is wel aardig doorwerken hoor!
De brandwonden en littekens die ik zag bij de kinderen waren wel erg confronterend. Op zo’n jonge leeftijd al zo beschadigd! Of een meisje met aids die ontzettend mager is en een enorme achterstand heeft met alles. Gelukkig zijn ze hier bij ‘Goeie hoop’ wel veilig en zijn er ook aidsremmers.
Daarna heb ik nog gegeten met de kids. Het zijn echte ondeugden die peuters! Ze proberen je gigantisch uit en daarbij steken ze elkaar lekker aan. Maar het zijn ook echt schatjes!
De sfeer in het huis is wel heel erg dat de kinderen tegen elkaar opboksen. Op school worden ze geslagen door de leerkrachten en dat kun je goed merken. Bij het minste of geringste slaan de kids elkaar. En dat loopt dan natuurlijk uit op ruzie. Dit zijn ze ook gewend vanuit hun leven in de krottenwijken. Het is dus erg lastig om hen te leren dat ze iets op moeten lossen door te praten.
Als je er één een knuffel geeft, willen ze ook allemaal een knuffel. Ze vragen enorm veel aandacht. Maar ik vind het heel fijn dat ik ze een beetje liefde kan geven, want de kinderen missen dit.
Vrijdag was onze vrije dag. Iedereen heeft namelijk één dag in de week vrij. Afgelopen week hadden we nog met z’n zeven vrij, maar vanaf nu gaan we het opsplitsen, omdat het niet handig is als er niemand van ons thuis is. We hebben dus extra genoten van een vrije dag met z’n allen. We hebben een hele mooie route gereden langs struisvogels, mooie bergen, blauwe oceaan enz. Schitterend! En we eindigden in de duinen met een uitzicht op mooi blauw water. De vrije dagen heb je hier ook echt wel nodig. Want je zit constant tussen de kinderen. Ook als je boven zit kun je ze goed horen. En als je op het balkon zit roepen ze vaak naar je: ‘auntie’.
Zaterdag ben ik met wat andere aunties en drie kinderen nieuwe schoenen wezen komen. We hadden veel bekijks als blanke meiden met bruine kinderen. De kids vinden zo’n uitstapje erg leuk. Ze komen namelijk bijna niet buiten ‘Goeie Hoop’.
Dit weekend was het erg druk. Er waren drie meiden van de pabo uit Nederland. Zij doen hier hun internationale stage (wat ik vorig jaar op Curacao deed) En nu kwamen ze een weekendje langs bij ‘Goeie Hoop’. Ook hebben we sinds zaterdag een heuse ‘uncle’ in ons midden. De kinderen vinden het erg leuk om ook eens een uncle te hebben in plaats van alleen maar aunties. De uncle blijft een week bij ons. Dus waren van het weekend met z’n elven! Het was gezellig druk.
Zondagochtend zijn we met de kinderen naar de kerk geweest. We gaan hier naar een kerk met blanke afrikanen. Er wordt dan ook Afrikaans gesproken. Ik kon het best wel volgen. Het is wel grappig dat de kinderen van ‘Goeie Hoop’ als enige van de hele kerk bruin zijn ;)
’s middags ben ik mee geweest om wat aunties op te halen en thuis te brengen. Naast de Nederlandse vrijwilligers werken hier namelijk ook Afrikaanse aunties. Dit is ook wel nodig anders zouden de kinderen alleen door ons opgevoed worden. En nu krijgen ze toch nog wat Afrikaanse cultuur mee.
Sommige aunties wonen echt middenin een krottenwijk. Daar mag je alleen doorheen rijden met gesloten deuren en ramen. Want het is niet echt veilig daar. Het was wel een hele belevenis. Iedereen loopt dwars over de straat en het is er enorm druk. Overal zie je mensen aan het braaien (soort van BBQ) En die krotjes zijn echt super armoedig! Verder voel ik me hier trouwens wel veilig hoor!
’s avonds zijn we naar de Christ church geweest. Daar wordt in het Engels gesproken. Ook dit was een mooie preek. De preken hier zijn heel praktisch!
Met mijn Engels komt het dus wel goed de komende tijd, want met de kinderen en mommies praat ik ook Engels.
Ook heb ik vanavond mijn eerste Zuid-Afrikaanse les. Ik ben erg benieuwd ;)
Zo nu hebben jullie een beter beeld van mijn werk hier. Het is best druk. We zijn bijvoorbeeld nu ook al bezig met de kerstvoorbereidingen. Maar tussendoor heb je ook best vaak een paar uurtjes vrij. Ik heb wat foto’s geüpload zodat jullie kunnen ook kunnen zien waar ik nu precies uithang. Geniet van de prachtige Zuid-Afrikaanse natuur! Ik geniet er elke dag van!

Groetjes Mariëlle

  • 11 November 2013 - 11:59

    Martine:

    Wat een leuk verhaal!
    Dat komt helemaal goed met jou daar tussen al die schattige kids.
    Tot op skype! :)

  • 11 November 2013 - 15:03

    Gonnie:

    Haa Marjel!

    Sjonge wel heftig hoor! Maar erg dankbaar werk! Zo te lezen heb je het goed naar je zin, fijn!!
    Succes met je Zuid-Afrikaanse les vanavond;) en tot spreeks!

    Liefs

    p.s. Ik zie de foto's niet?! Kan aan mij liggen hoor;)

  • 11 November 2013 - 17:33

    Mies:

    Fijn om te lezen dat de eerste indrukken positief zijn. Geniet ervan!
    En we zien nu al uit naar je volgende verslag!

  • 11 November 2013 - 18:22

    Winny Struik:

    He Mariel wat super gaaf om al je ervaringen van deze week te lezen.
    Wel heel indrukwekkend die kleine hummels met brandwonden aids etc zo zielig.
    Super dat er mensen zijn zoals jij die zich inzetten voor deze arme kinderen.

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marielle

Actief sinds 28 Sept. 2013
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 15228

Voorgaande reizen:

05 November 2013 - 23 April 2014

Vrijwilligerswerk bij 'goeie hoop'

Landen bezocht: