Alweer 2 maanden hier.. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marielle Dunnen - WaarBenJij.nu Alweer 2 maanden hier.. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marielle Dunnen - WaarBenJij.nu

Alweer 2 maanden hier..

Blijf op de hoogte en volg Marielle

05 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hoi allemaal,

Hebben jullie allemaal een fijne kerst en jaarwisseling gehad? Voor mij was het erg bijzonder. Ik heb een echt Afrikaans sommerkersfees en niejaar meegemaakt!

De kinderen keken al weken uit naar kerst. De gangen werden versierd, overal schalden kerstliedjes. En eindelijk was het zover. ‘s Ochtends zijn we met de kids naar de kerk geweest. Daar zongen we mooie Afrikaanse kerstliederen en hoorden we een preek. Uit de kerk werd er door ons hard gewerkt om iets lekkers te bereiden voor het kerstdiner. ’s Middags ging iedereen in bad en daarna kwamen de mooiste kleren tevoorschijn. Ik heb alle boys geholpen met het zoeken van een mooi kerstoutfit. Daarna hebben we gezellig met z’n allen gegeten in een mooi versierde schuur. Na het eten hadden we nog een kerstprogramma waar we liederen zongen, het kerstevangelie lazen, en we hadden met de kinderen nog liedjes ingestudeerd. Het was een mooie avond!
2e kerstdag kennen ze hier niet. Wel was er Boxingday. De kinderen kregen allemaal een schoenendoos vol met kleding, zeep, snoepjes en cadeautjes. Het was erg leuk om al die blije gezichtjes te zien! En zo heb ik een mooie kerst gehad met 30 graden!
En toen was er ook nog oud en nieuw. We hebben gewoon meegedaan met de Nederlandse traditie en oliebollen gebakken! De kinderen smulden er ook van! Wij zijn met de 7 Nederlandse vrijwilligers opgebleven tot 12 uur. Maar er was geen vuurwerk. Ook de volgende dag was weer een gewone werkdag. Mijn ‘nieuwjaarsgevoel’ mistte ik wel een beetje ;)

Verder heb ik vorige week bij de boys op de unit geslapen, omdat de huismoeders op vakantie zijn. Het was erg leuk om ’s avonds met ze te badderen, te eten, nog even met ze te spelen en ze naar bed te brengen. Het was erg mooi om eerst met ze uit de Bijbel te lezen en ze daarna te horen bidden. Echt van die pure kindergebedjes. Mooi! ’s Ochtends zaten 6 paar ogen naar mij te gluren vanuit hun kamers of ik al wakker was. Die schatten  Ik voelde me een echt moedertje.
Het klinkt zo allemaal erg gemakkelijk. Maar ook deze boys hebben zo hun streken. Je moet echt ogen van voor en achter hebben om alles nog een beetje gezellig te houden op de unit. Maar ja dat ben ik hier inmiddels wel gewend.
En ook ’s nachts was ik actief, want in de nacht van kerst was er één jongen heel hard aan het huilen. Hij mistte zijn moeder. Ik heb toen met hem afgesproken dat ik voor deze nacht zijn moeder zou zijn. En dat ik voor hem zou zorgen. Toen ging hij tevreden slapen. En kon auntie haar bedje weer opzoeken.

Het is hier ook behoorlijk warm. En van temperaturen van 30 graden kijken we ook helemaal niet meer op. Met deze warmte zijn watergevechten erg leuk. Of soms nemen we alle kids even 2 uur mee naar het strand. En dan genieten de aunties even hard als de kids ;)

Het is fijn om te zien als de kinderen genieten. En als je al die lachende gezichten ziet, vergeet je vaak dat deze kids al een hoop hebben meegemaakt. Toch word ik daar vaak weer bij stilgezet.
Een jongen van 13 jaar mocht even bij de aunties boven komen. Hij nam een kijkje in mijn kamer en zag pepperspray liggen. (dit heb ik overigens nog nooit gebruikt hoor, maar we hebben het in geval van nood). Dus ik schrok en zei gelijk dat hij het niet in moest drukken etc. Hij antwoordde heel rustig ‘I know auntie’. Toen vertelde hij dat de politie dat ook wel eens in zijn ogen had gespoten en dat hij toen heel brandende ogen kreeg. Hij was namelijk samen met zijn broer stenen naar de politie aan het gooien. Deze jongen heeft in zijn leven al een hoop geweld meegemaakt. Een litteken op zijn buik herinnert hem ook aan een messteek van zijn vader…

Verder hebben de kids hier nog steeds vakantie. Wij moeten steeds weer wat nieuws verzinnen om de kinderen bezig te houden. Maar dat lukt ons aardig! Zwemmen, knutselen, pannenkoeken bakken, watergevechten enz.
Pas deden we verstoppertje in het donker met de kids. Daar zat ik dan achter een matras met twee meisjes. De één met haar hoofd op m’n schoot, de ander dicht naast me. In spanning te wachten tot we gevonden werden.
En daarna een ander dat in mijn oor fluistert: ‘I love you auntie, do you know that?’ Genietmomenten :)

Ik leer ook veel van de kinderen hoor…
Pas was ik boos op een jongetje en zei dat hij niet de baas was, maar dat hij naar mij moest luisteren: ‘You must listen to……
Waarop hij antwoordde: ‘the Lord!’ ;-)

Afgelopen vrijdag hadden we een vrije dag. We zijn naar ‘Kaap de goede Hoop’ geweest. Wow wat was het daar mooi! Na een steile klim, stonden we bovenop een uitkijkpunt met een schitterend uitzicht! Witte stranden, blauwe oceaan, mooie bergen. Beautiful!

Als laatste wil ik jullie nog bedanken voor de kerstkaarten en andere post die ik gekregen heb. Het is altijd weer een verrassing of er bij het postkantoor ook post voor mij is. Erg leuk dat jullie vanuit Nederland aan mij denken.

De foto's van kerst, kaap de goede hoop enz. staan bij mijn vorige reisverslag. Ik kreeg ze niet bij deze geplaatst. Veel kijkplezier!

Veel liefs en een drukkie!

Mariëlle

PostNet suite 80
Private bag X4
Gordon’s Bay 7151
South Africa

  • 06 Januari 2014 - 17:29

    Mies:

    Wat een prachtige foto's.
    Ik snap dat het een heel andere kerst en oud&nieuw was.
    Nog veel plezier in Zuid-Afrika, zonder (gebruik te hoeven maken van) pepperspray!

  • 24 Maart 2014 - 17:13

    Willem Van Der Zwaan:

    Leuk je reisverslagen te lezen, het is inderdaad een wonderlijke wereld hier met heel veel onbegrijpelijke indrukken,fijn dat je je zo mag inzetten Gbu

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marielle

Actief sinds 28 Sept. 2013
Verslag gelezen: 490
Totaal aantal bezoekers 15212

Voorgaande reizen:

05 November 2013 - 23 April 2014

Vrijwilligerswerk bij 'goeie hoop'

Landen bezocht: