Onvergetelijke momenten! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marielle Dunnen - WaarBenJij.nu Onvergetelijke momenten! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marielle Dunnen - WaarBenJij.nu

Onvergetelijke momenten!

Blijf op de hoogte en volg Marielle

19 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo allemaal,

Wat heb ik weer een hoop meegemaakt! De vakantie van de kinderen is inmiddels voorbij. De huismoeders zijn weer terug, de oudste kinderen gaan weer naar school. En we zitten weer in het normale ritme.
Zes weken liepen de kinderen hier thuis. En de laatste drie weken waren ook de huismoeders op vakantie. Dus hadden we het nog drukker. Het waren zes pittige weken. Vooral J. van vijf heeft regelmatig driftbuien gehad. Hij heeft erg veel behoefte aan structuur. Maar in de vakantie liep alles een beetje anders (andere aunties die sliepen op de unit, de huismoeders weg, alle kinderen thuis enz.) En dat resulteerde vaak in driftbuien. Dan viel er niet met hem te praten. Dus hij heeft regelmatig droog brood moeten eten i.p.v. zijn avondeten.
Of kleine L. van drie jaar. Hij lijkt nog zo schattig. Maar ondertussen wordt hij steeds ondeugender. (stopt pennen in stopcontacten, eet zelfgemaakte koekjes van zijn broer op enz.)

Verder heb ik ook een hoop leuke dingen met de kids meegemaakt. Doordat de kinderen zoveel thuis waren, heb ik de kinderen nog beter leren kennen. Het wordt nog moeilijker om straks in april afscheid van ze te nemen! Gesprekken, tekeningen, knuffels, armbandjes, high fives enz. Gelukkig mag ik daar nog een poosje van genieten! Ik heb een nachtje met drie meiden op een lege unit geslapen. We legden alle vier onze matrassen op de grond. Een meisje ging d’r haren kammen, maar ze trok een pluk haar mee. Die kreeg ik vervolgens met de boodschap dat ik die heel goed moest bewaren, zodat ik haar ‘never ever’ zou vergeten. Daarna heb ik met ze uit de Afrikaanse Bijbel gelezen. Natuurlijk moest ik ook nog een stukje lezen. Mijn Afrikaanse uitspraak vordert al! Vervolgens ben ik naar boven gegaan.
Toen ik later bij ze kwam om te slapen, was er één meisje in mijn bed gekropen en lag heerlijk te slapen op mijn kussen. Ik heb niet heel goed geslapen tussen al dat kroeshaar en snurkende geluiden van de meiden. Maar ze vonden het geweldig. Vooral toen ik ’s ochtends toast voor ze gemaakt had in plaats van de dagelijkse porridge.

Verder hebben we de kinderen in de vakantie vermaakt met koekjes bakken, strand, skoubidou, knutselen, pizza maken, watergevechten enz.
Als afsluiting van de vakantie zijn we met de oudste kinderen naar Waterworld geweest. We hebben allemaal best veel sponsorgeld dus daardoor konden we zo’n uitje doen. Het was een waterpark met enkel 3 glijbanen. Maar we hebben ons er de hele dag vermaakt. De kinderen kregen maar geen genoeg van de glijbanen (en de aunties ook niet ;P) Super was het om midden in de glijbaan op elkaar te wachten om vervolgens met z’n allen naar beneden te glijden. De kinderen praten er nu nog steeds over ‘It was so nice auntie!’
Dinsdag zijn we met de jongste kids naar Monkey Town geweest. Daar kregen we een rondleiding en konden we allerlei aapjes zien. Ook deze kids genoten!

Ja en toen was de vakantie voorbij! En de kinderen moesten weer naar school. Drie kinderen gingen voor het eerst naar school. Ik ben met ze mee geweest. De één had er heel veel zin in. De anderen vonden het wel een beetje spannend. We begonnen met alle kinderen bij elkaar buiten op het schoolplein. Daar hield de directrice een toespraak en zongen we nog wat liedjes. Het klonk heel mooi met zoveel kinderstemmen! Daarna baden alle kinderen met elkaar het ‘Onze Vader’ in het Afrikaans. Mooi! Nadat alle regels verteld waren, hebben Lydia en ik de jongste kids naar hun groepen gebracht. Ze hielden angstvallig mijn hand vast. Maar toen ze aan het eind van de ochtend weer thuiskwamen hadden ze grote verhalen ;)

Een aantal kinderen waren deze vakantie weg. Zij mochten een tijdje bij hun moeder zijn om te kijken of de moeder weer voor hen kan zorgen. In een aantal gevallen is het positief uitgepakt.
R. en J. zijn weer terug in ‘Goeie Hoop’. Hun oudere zus J. is echter niet teruggekomen. Thuis, bij haar moeder, heeft ze teveel verleidingen op de straat gehad. Haar moeder is nu bekeerd en wil graag goed voor haar kinderen zorgen. Maar J. is regelmatig niet thuis komen slapen. We kunnen haar nu niet meer terugnemen bij ‘Goeie Hoop’. Ze kan een slechte invloed hebben op de andere kinderen. Zulk soort momenten zijn moeilijk, omdat je niet weet hoe ze zich verder gaat ontwikkelen. We kunnen alleen bidden voor haar of ze, net als haar moeder, van binnen mag veranderen.

Ook binnen de muren van ‘goeie hoop’ gebeuren er soms heftige dingen. Pas ging de bel. Dus ik liep naar de gate toe en daar stonden de ouders van R. en S. Ik liet ze binnen en S. vond het fijn om hen te zien. Ze gaf haar ouders een hele rondleiding door het huis. Ondertussen ging ik R. ophalen die met een andere auntie even weg was. Onderweg vertelde R. mij van alles over z’n ouders. Dit was niet z’n echte vader, maar wel z’n echte moeder. Thuisgekomen ging R. steeds langzamer lopen. Hij ging uitgebreid z’n voeten wassen. Daarna liep hij naar z’n ouders toe. Zijn blik werd al steeds donkerder. Hij keek z’n moeder een tijdje in de ogen, maar zei verder niets. Toen zijn moeder hem aan wilde raken rende hij hard weg naar z’n kamer. Ik ben achter hem aan gegaan en zag dat hij een hockeystick pakte. Met de woorden 'I’m gonna smack my father’ liep hij terug. Er viel verder niet met hem te praten. Later heeft een andere auntie hem meegenomen. Maar hij was te sterk en rende heel hard met de hockeystick op de man af. Gelukkig kon hij nog net tegengehouden worden. Maar hij was er toe in staat geweest om zijn ‘vader’ te vermoorden! We hebben gelijk Ida (de projectleider) gebeld en die heeft met hem gepraat. Ook zijn de mensen snel weggestuurd. Het was een heftige morgen! Ook de andere kinderen waren er erg van geschrokken! Willen jullie meebidden voor deze jongen?

Nu de vakantie voorbij is, ben ik gestart met het geven van speltherapie. Het is erg leerzaam. Je kunt door middel van spel een hoop te weten komen over de gedachtewereld van de kinderen. En deze kids hebben een hoop meegemaakt in hun verleden. Door middel van spel kunnen ze dit verwerken. Ik ga speltherapie geven aan een jongen van 5 jaar een meisje van 7 jaar.

Verder zijn we op onze vrije dag richting Cape Town gereden. Eerst hebben we souvenirtjes ingeslagen op een typisch Afrikaanse markt. Erg leuk! En daarna zijn we wezen……schaatsen! Ja dat kan hier in Zuid-Afrika! Er is één ijsbaan hier in de buurt. En wij wilden wel eens even onze Hollandse kunsten vertonen op de ijsbaan. Als afsluiting zijn we naar de film van Mandela geweest. Volgens mij draait hij in Nederland ook al. Echt een aanrader! Het was een heel mooie film. (A long way tot freedom) En daar zijn we dan maar mooi voor nog geen 3 euro heen geweest.

Ik wil deze blog afsluiten met het goede nieuws dat er binnenkort een meisje geadopteerd gaat worden. M van 3 jaar heeft aids. Ze wordt geadopteerd door een christelijk gezin uit Amerika. Heel mooi! En het is heel gaaf om een adoptie van zo dichtbij mee te maken. Er is al een fotoboekje gekomen dat we met M. gaan bekijken. Zo weet zij wie haar ouders, broertjes en zusje gaan worden. De familie hoopt in februari naar ons toe te komen om M. op te komen halen. We zijn heel dankbaar dat die lieve M., die we 2x per dag aidsremmers geven, nu een eigen familie gaat krijgen.

Nou dat was het weer tot nu toe. Ik houd jullie op de hoogte van mijn belevenissen hier!

Veel liefs en een drukkie!
Marielle
PostNet suite 80
Private bag X4
Gordon’s Bay 7151
South Africa


  • 19 Januari 2014 - 20:46

    Gea:

    Ha marielle, ik zit steeds met veel genot jouw verslagen te lezen en ik lees dan ook wel,dat je heel veel meemaakt. Wel mooi om te lezen dat jullie proberen het de kids goed naar het zin te maken. Geniet er nog even van, want voor je het weet begin je alweer met aftellen. Groetjes van ons allen

  • 20 Januari 2014 - 19:56

    Mies:

    Fijn om weer wat van je te horen. Leuk om te lezen wat je allemaal beleeft. De tijd gaat vast heel snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marielle

Actief sinds 28 Sept. 2013
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 15199

Voorgaande reizen:

05 November 2013 - 23 April 2014

Vrijwilligerswerk bij 'goeie hoop'

Landen bezocht: